יום שבת, 17 במרץ 2018

סדנת צילום דו-יומית לקבוצת נערות בסיכון


סדנת צילום דו-יומית לקבוצת נערות בסיכון
אריק חן



בחודש יולי האחרון קיימתי סדנת צילום בסמרטפון לקבוצת נערות בסיכון. הסדנה התקיימה במועדון הנוער ביישוב, במשך יומיים, בשני מפגשים בני שעתיים כל אחד.
הקבוצה כללה 9 בנות בגילאי כתה ח' ו ט', ושתי מדריכות.
במפגש הראשון העברתי לקבוצה סדנת צילום רגילה הכוללת טיפים לצילום בסמרטפון וכללי צילום וקומפוזיציה בסיסיים (הכוללים טיפים להעצמת התמונה, כגון: זוית צילום ונקודת מבט מיוחדים, תקריב וקלוז-אפ, מיסגור, חוק השלישים, ניגודיות, פרספקטיבה ועוד). בשעה השנייה של המפגש יצאנו לצלם ולתרגל את הנלמד בסביבת המועדון והגן שבסמוך.
למחרת פתחתנו את המפגש השני בהקרנת התמונות שצילמו הבנות, והצגתן על גבי מסך. הבנות קיבלו משוב והערות על צילומיהן (הצילומים היו מרתקים והמחישו בד"כ את חוקי הקומפוזיציה שנלמדו).
בחלק השני של המפגש קיבלו הבנות משימת צילום: לצאת ולצלם את מקורות הכוח שלהן, צילום של חוויות וזכרונות טובים,  דברים אופטימיים ושמחים שנותנים להן כוח, עוצמה ואנרגיה חיובית.
משימת צילום זאת מתבססת על "גישת הכוחות" ("The strengths perspective"), שהיא השקפת עולם וגישה המתגבשת בשנים האחרונות בעבודה הסוציאלית האמריקאית, לפיה, יש להחליף את ההתמקדות בבעיות ובחולשות של המטופל, במקורות הכוח והעוצמה שלו.
את משימת הצילום שקיבלו, צילום מקורות הכוח והעוצמה שלהן, יבצעו הנערות דרך 
צילום סמלים ודימויים המביעים זאת מבחינתן. לפני היציאה לצילום, דנו והסברנו מה זה סמל, מטפורה ודימוי, כולל דוגמאות (ציפור-כסמל לחופש, נמלה-כסמל לחריצות ונחישות, סלע-כסמל לחוזק ועוד). ואז יצאו הבנות לצלם. לאחר חזרתן ממשימת הצילום, הקרנו על המסך את התמונות, וכל נערה דיברה והסבירה כיצד הצילום מהווה בשבילה מקור כוח ואופטימיות. התוצאות, כולל הדיון בתמונות, היה מדהים, מפתיע ומרתק.
להלן מספר דוגמאות: נערה א' צילמה את רחבת בית הספר היסודי בו למדה מכתה א' (ביה"ס נמצא בסמוך למועדון), וציינה שהיא מאוד אהבה לצאת לרחבה, לשהות בה ולשחק בה, וכי הרחבה הזו מעלה בה זכרונות טובים. נערה ב' צילמה את דגל ישראל מתנוסס על רקע שמים כחולים. בשבילה הדגל מהווה מקור לגאווה וכוח, והשמיים הכחולים מסמלים אופטימיות ושמחה. נערה ג' צילמה דקל, ואמרה שהוא מהווה לגביה סמל לפריחה, צמיחה וזקיפות קומה. נערה ד' צילמה גזע עץ רחב ידיים ואמרה שהוא מסמל עבורה עוצמה וחוזק. נערה ה' צילמה נעלי בלט (מתוך פלקט שהיה תלוי במועדון) וסיפרה על אהבתה הגדולה לריקוד ומחול. נערה ו' צילמה תמונה של חמישה סמרטפונים של חברותיה המונחים במעגל על השולחן כשבמרכזן מונח מטען. היא ראתה בתמונה את הקשר בין חברותיה ואת המטען כמקור של כוח הטוען את הטלפונים, וזאת כמטפורה לקשר בין  הבנות המהווה לגביה מקור של כוח ואנרגיה. היא גם ציינה את חשיבותו של הטלפון לקשר הזה בין החברות. שתי בנות צילמו פרחים צבעוניים (מלאו את הפריים בפרחים) ודיברו על השמחה שמביאה הצבעוניות הרבה של הפרחים.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

סדנת צילום דו-יומית לקבוצת נערות בסיכון

סדנת צילום דו-יומית לקבוצת נערות בסיכון אריק חן בחודש יולי האחרון קיימתי סדנת צילום בסמרטפון לקבוצת נערות בסיכון. הסדנה התקיימה ...